En liten tankeställare till er

Till er som läste mitt inlägg som handlade om att flytta utomlands vs. stanna kvar hemma. Någon ansåg att jag inte vågade och att det var därför jag inte gjorde det. Någon annan ansåg att det inte alls var särskilt moget att välja trygghet framför otrygghet. Det kanske låter fegt att jag faktiskt väljer tryggheten som jag har här hemma. Men varför i hela friden skulle jag flytta till ett annat land när jag kan bo kvar hemma och slippa studielån?! Varför skulle jag dra till Spanien, USA, Brasilien, Polen, Danmark, whatever när jag kan få min utbildning här hos mina vänner, min familj och min pojkvän. Varför?

Sen anser inte jag att det är omoget att välja trygghet framför otrygghet heller. Det hör till mognaden att faktiskt kunna sätta sig ner och vara nöjd med det man har, att kunna säga; här finns jag, och här stannar jag. Det är moget att kunna avstå från dessa "äventyr" som många i min ålder söker. Om jag säger såhär då; Vilken vuxen människa hade bestämt sig för att resa iväg, flytta till ett annat land hipp som happ? INGEN, kanske möjligtvis en obotlig ungkarl.

Och jag klarar mig själv, det gör jag. Det finns ingen här som tar hand om mig. Jag hade kunnat flytta hemifrån imorgon om jag hade velat det. Men vill jag det? Till viss del. Kanske för att visa alla idioter som ser ner på en för att man "bor kvar hos mamma". Konstigt att vissa tänker så, jag menar det är ju rätt korkat  e g e n t l i g e n  att flytta hemifrån och bli fattigare än någonsin, när man kan bo gratis och få gratis mat.
Jag lever inte någon jävla lyx bara för att jag bor hemma om ni tror det, jag jobbar och tjänar mina egna pengar SAMTIDIGT som jag har 30.000 saker att plugga på. Jag kanske får mat serverad varje dag men det är sjukt krävande att faktiskt vara vuxen och inte ha något eget. Jag har inget eget att komma hem till, inget som jag själv har skapat. Jag får hela tiden rätta mig efter andra personer. Det är okej när man är yngre, men när man själv är vuxen är det betydligt svårare. Jag klarar inte detta i 2,5 år till, men ett tag till ska jag nog göra det... för min egen skull, för min ekonomis skull.

Det händer så otroligt mycket i mitt liv, det behöver knappast hända mer.
Jag tror jag hade avlidit inom 5 sekunder.


Kommentarer
Postat av: en sån där "ung mamma"

Har man möjlighet att bo hemma medans man pluggar är ju det bara bra, istället för att ha massa skyhöha studielån!

2008-12-11 @ 17:52:14
URL: http://metrobloggen.se/luddesmamma

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0