Norgeresan

Hej!
Nu har jag kommit hem från Oslo. Det tog sin lilla tid... 7 timmar i buss från Oslo till Helsingborg och sen vänta i en timme på tåget som skulle ta mig hem till Kristianstad... och från Helsingborg till Kristianstad tar ca 1,5 timme. Jag sov en del på vägen hem.. vaknade 5 minuter innan bussen stannade. Tyvärr stördes min nattsömn av en man som satt framför mig som snarkade. Har aldrig hört något liknande. De längst bak i bussen hörde det också tydligt... så de blev också irriterade. Försökte smälla till sätet så han skulle vakna men det gjorde han inte =/
Men resan gick bra i alla fall... hade ju min musik och så : ) Köpte en massa mat i Oslo som jag skulle ha på tåget men rörde inte ens det... i normala fall äter man ju inte på natten så vet inte riktigt vad jag tänkte på men.. hehe.

Vad har jag gjort i Oslo nu då?
Som ni kanske läst innan så var jag där för att hälsa på min vän Caroline som flyttat dit och bott där sen i slutet av Augusti. Så det var längesen jag träffade henne! Jag kom till Norge i fredags kväll och stannade till i söndags (igår) kväll


 

Caroline och hennes sambo Jenny

Fredag
I fredags efter skolan tog jag tåget från Kristianstad till Helsingborg på eftermiddagen. Väl framme i Helsingborg fick jag vänta i nästan 2 timmar på bussen som skulle ta mig till Oslo. Jag ringde min kusin som bor i Helsingborg så hon fick komma och fika med mig! Trevligt att träffa henne! Jag gick på bussen klockan 17 som tidigare bestämt och sen började den långa resan... men som tur var så hade jag ett helt säte för mig själv då det bara var cirka 10 personer på bussen : ).

Sen skulle vi över gränsen till Norge och då blev det lite problem...  Vi blev uttagna till en stickkontroll. Bussen fick åka in i ett stort garage och där stod en massa män som skulle kontrollera bussen. In i bussen kommer det in 3 stycken vakter... två män och en kvinna. En av männen har med sig 4 hundar som han släpper in i bussen. Hundarna letar igenom bussen (efter knark antar jag). Under tiden hundarna letar är det passkontroll som gäller. Mitt hjärta slår några extra slag eftersom jag inte har något pass med mig... tänkte ju inte på att Norge inte är ett EU-land. Jag tänker; Shit, helvete, vad gör jag nu?! Mannen frågar efter pass och jag säger att jag inte har något med mig. Han säger då att jag måste ha det. Sen blir det ett jävla förhör... han frågar mig vad jag ska göra i Norge. Han frågar efter min adress, kollar mitt leg och frågar efter Carolines personnummer och adress. Jag blir helt förvirrad och säger att jag inte vet hennes adress. Efter att ha kommit överens med sin kollega så får jag komma över gränsen i alla fall. De kollade dock mitt leg i typ 10 minuter innan de kom fram till det beslutet. Fy fan vad rädd jag blev... tänk om jag skulle fått åka tillbaka....=S Jag vet vad ni tänkte nu... läskigt va? Inte nog med detta... när en av hundarna kommer fram och söker igenom mig och mina väskor så markerar den... ni anar inte vad jag tänkte då. Bara för detta fick jag ta ur vartenda litet plagg som jag hade i väskan och jag fick dessutom skaka allting så att det skulle se att jag inte gömde något i kläderna. Ja, detta inkluderar mina trosor också. Fatta vad pinsamt det var. Vet ni vad hunden markerade på? En korvmacka!!! Mannen förklarade att det bara var en valp som skulle tränas upp.. Jojo, tänkte jag... träna får du nog göra mer. Haha ;)

Sen fortsatte resan och jag var framme i Oslo klockan 23.45. Där träffade jag Carro på "Sentralstationen". Ni anar inte hur glad jag blev över att se henne! Underbart : ) Så längesen ju! Vi gick hem tillsammans förbi narkomaner och gatumusikanter till hennes lilla lya. Hon visade mig runt i lägenheten och sen snackade vi en massa och gick och lade oss.

Lördag
På lördagen vaknade vi i god tid på morgonen och då gick vi upp och åt gröt. sedan begav vi oss ut på stan. Jag har shoppat en mass! Ska visa senare! Carro visade ig runt i Oslo, alla fina byggnade och så : ) Jag följde sedan med Caroline till hennes jobb (Rimi, en mataffär). Sedan skulle jag hitta hem alldeles själv och det gick bra. Fantastisk lokalsinne (egentligen inte.. därför blev jag förvånad över att jag faktiskt hittade hem...). Väl hemma hos dem gick jag och lade mig och sov i 3,5 timmar. Skönt! När jag vaknat följde jag med Edwina, en av Carros sambos, och handlade. Efter en stund kom Jenny hem och vi spelade kort och Yatzy : ). Caroline kom hem senare på kvällen och då åt vi spaghetti.




Slottet + vakterna

Söndag
På söndagen gick vi upp vid 10-tiden. Gjorde mackor och gröt och sedan gjorde vi vid oss och begav oss till en park där det finns en massa statyer. Tyvärr regnade det rejält så det var ju mindre trevligt. Vi gick sedan hem och gjorde tacopaj och kladdkaka. Mums! Sen skulle jag åka hem 21.45 så Caroline och Jenny följde med mig till Sentralstationen och vinkade av mig. Sorgligt!!! Ville ju stanna kvar... men men =/ Bussresan hem har jag redan berättat lite om ovan... men ja... usch vad trött jag var sen i slutet när jag satt på tåget. Konstigt att se en massa som skulle till jobbet... jag skulle ju hem och sova, haha. Och sova fick jag göra. Har nämligen sovit hela dagen idag och det var såååååååååå skönt

     





I parken. Snygga statyer, right?



Me unt Carro. Saknar dig vännen, hela tiden.


Kommentarer
Postat av: Micca

vaa fiijna bilder :D

2008-11-10 @ 20:03:22
URL: http://livetirosa.webblogg.se/
Postat av: Carro

Det var så kul att ha dig här, tycker du kan komma tillbaka på direkten för jag saknar också dig hela tiden! <3

2008-11-11 @ 22:08:21
URL: http://carronorge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0